ПРОГРАМА ГУРТКА
ВИГОТОВЛЕННЯ СУВЕНІРІВ
П о ч а т к о в и й р і в е
н ь, п е р ш и й р і к
н а в ч а н н я
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Молодший шкільний вік – сприятливий
період для розвитку творчих здібностей дитини, її образного мислення,
емоційного сприйняття дійсності й активного ставлення до неї.
Заняття в гуртку виготовлення сувенірів
допомагає дітям розумно та цікаво проводити свій вільний час, пробуджує
допитливість, любов до знань.
Метою навчальної програми є формування
ключових компетентностей особистості засобами технічної творчості.
Основні завдання полягають у формуванні таких
компетентностей:
- пізнавальна – оволодіння основними
поняттями та знаннями технічної творчості, декоративно-ужиткового мистецтва,
особливостями моделювання та конструювання;
- практична – набуття навичок самостійно
виготовляти вироби, виконувати технологічні операції, вміння працювати з
різними матеріалами та інструментами; орієнтування в інформаційному просторі;
- творча – забезпечення розвитку творчих
здібностей гуртківців, виховання естетичного смаку, творчої уяви, фантазії,
сприяння визначенню індивідуального стилю роботи;
- соціальна – розвиток позитивних якостей
особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність
за результат власної діяльності; виховання шанобливого ставлення до духовних та
матеріальних цінностей світової та вітчизняної культур.
Навчальна програма передбачає 3 роки
навчання, початковий та основний рівні.
початковий рівень – 216 год. (6 год. на
тиждень), 1-й рік навчання;
основний рівень – 216 год. (6 год. на
тиждень), 2-й та 3-й роки навчання.
Програма курсу початкового рівня розрахована
на дітей 6-9 років. Навчання в гуртках основного рівня проводиться впродовж
наступного року. Склад групи може поповнюватися дітьми віком 7-10 років, які
мають відповідну підготовку та певні навички в роботі.
Навчання в гуртку допомагає вихованцям краще
засвоювати матеріал багатьох шкільних предметів і навчальних курсів: «Художня
праця», «Трудове навчання», «Мистецтво», «Я і Україна» та інших, а також дає
основу для навчання в гуртках декоративно-ужиткового мистецтва.
Упродовж всього періоду навчання проводиться
у поєднанні колективних занять з індивідуально-фронтальною роботою.
Під час занять використовуються різноманітні
методи навчання: словесні (лекції, бесіди, пояснення), наочні (демонстрація
ілюстрацій, схем, креслень, зразків виробів, екскурсії на виставку), практичні
(самостійна розробка схем, ескізів, виготовлення виробів). Вагоме місце у
навчальному процесі гуртка займають ігри, конкурси та вікторини як методи
стимулювання вихованців.
Наприкінці кожного
заняття проводиться коротке опитування, вікторина. Підсумком роботи з окремих
тем є тематичне опитування, тестування, практична робота. Наприкінці кожного
півріччя проводиться виставка робіт у гуртку і відбір експонатів на
виставки-конкурси в закладі та районну виставку дитячої творчості.
Програма гуртка виготовлення
сувенірів «Фантазер» рекомендована
Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки
України № 1/11-5303 від 18.07.2007р.), (Збірка «Програми з позашкільної освіти.
Художньо-естетичний напрям. Випуск 2, Київ «Грамота» 2009). За програмою можуть
проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються
відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової
роботи в позашкільних навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки
№1123 від 10.12.2008р.) Програма є орієнтовною. За необхідності керівник гуртка
може внести до програми певні зміни на свій розсуд, які не повинні впливати на
загальний зміст навчальної програми та кількість навчальних годин. Незмінними
мають залишатися мета, завдання і прогнозований результат освітньої діяльності.
П о ч а т к о в и й р і в е н ь
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
||
теоретичних
|
практичних
|
усього
|
|
Вступ
|
2
|
-
|
2
|
Розділ 1. Робота з природними матеріалами
|
3
|
27
|
30
|
1.1.
Площинна аплікація з природних матеріалів
|
2
|
14
|
16
|
1.2.
Іграшки-сувеніри із черепашок, шишок, горіхів, каштанів
|
1
|
13
|
14
|
Розділ 2. Робота з папером і картоном
|
10
|
68
|
78
|
2.1Витинанка.
|
2
|
14
|
16
|
2.2. Аплікація як спосіб створення художніх виробів
|
2
|
14
|
16
|
2.3. Художнє вирізування із паперу
|
2
|
12
|
14
|
2.4. Рухомі іграшки
|
2
|
8
|
10
|
2.5. Декупаж.
|
2
|
20
|
22
|
Розділ
3. Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси
|
2
|
10
|
12
|
Розділ
4. Сувенірні шкатулочки із вітальних листівок і картону
|
1
|
11
|
12
|
Розділ
5. Робота з текстильними матеріалами
|
7
|
51
|
58
|
5.1. Сувенірні вироби із ниток
|
2
|
14
|
16
|
5.2. Сувенірні вироби зі шпагату
|
1
|
7
|
8
|
5.3. Аплікація із тканини
|
2
|
16
|
18
|
5.4. Плоскі іграшки із тканини
|
1
|
7
|
8
|
5.5. Сувеніри з текстильних матеріалів
|
1
|
7
|
8
|
Розділ
6. Робота з утилізованою пластмасовою продукцією
|
2
|
6
|
8
|
Розділ
7. Виготовлення виставкових робіт
|
-
|
12
|
12
|
Розділ
8. Екскурсія на виставку
|
-
|
2
|
2
|
Підсумок
|
1
|
1
|
2
|
Разом
|
28
|
188
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (2 год.)
Мета і завдання роботи гуртка. Знайомство з гуртківцями. Правила
поведінки в гуртку. Поняття про сувенір. Традиції українського народу. Сувенір
в сучасному житті.
Розділ 1. Робота з природними матеріалами (30
год.)
1.1.
Площинна аплікація з природних матеріалів (17
год.)
Теоретична частина. Природа і фантазія. Ознайомлення з художніми роботами основних видів,
природними матеріалами. Складання букетів, аранжування, виготовлення аплікацій,
панно, плоских і об’ємних композицій, іграшок.
Способи заготівлі різних природних матеріалів,
їхнє зберігання. Бесіда про необхідність бережливого ставлення до природи.
Матеріали, необхідні при роботі з природними матеріалами. Правила безпечної
поведінки з колючими предметами.
Поняття про композицію. Зоровий центр.
Створення ескізів плоских композицій. Підбір елементів композиції. Формування
композиції на основі співвідношення кольорів природного матеріалу та фону.
Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт. Гра на тему «Квіти навколо нас».
Практична частина. Складання плоских рослинних композицій,
виготовлення площинної аплікації із насіння і кісточок.
Оволодіння основними прийомами виготовлення
рослинних аплікацій із засушених рослин, а також аплікацій із насіння, зернят і
кісточок. Виготовлення рамочок, планшетів.
1.2.
Іграшки-сувеніри із черепашок, шишок, горіхів і
каштанів
(14 год.)
Теоретична частина. Організація робочого місця. Створення ескізів іграшок-істот. Виготовлення
іграшок-істот за ескізами. Варіанти з’єднання частин іграшок. Стилізовані форми
істот на площині. Аналіз виконаних робіт. Дидактична гра на вибір керівника
гуртка.
Практична частина. Виготовлення
плоских композицій, іграшок-сувенірів. Виготовлення колективних сюжетних
композицій. Підготовка основи. Викладання сюжету на основі. Оформлення
робіт.
Розділ 2. Робота з папером і картоном
(78год.)
2.1. Витинанка (16год.)
Теоретична частина. Витинанка - стародавній вид декоративно-прикладного мистецтва,
який був надзвичайно поширений в Україні. Це ажурне вирізування з паперу,
тканини, шкіри, навіть дерева. Кожному народу притаманні свої мотиви, але в
основному це сюжетні і орнаментальні композиції. Вирізалися такі роботи за
допомогою ножиць, ножа, іноді різака або сокири. Вікторина
на тему «Що ми знаємо про вирізування з паперу?»
Практична частина. Виготовлення
зірочок, хреста.
2.2. Аплікація як спосіб створення художніх виробів (16 год.)
Теоретична частина. Види художньої роботи з папером. Естетика і культура під час аплікаційних
робіт. Плоскі та об’ємні аплікації. Силует у площинній аплікації. Аплікації на
основі геометричних форм. Предметні аплікації. Тематичні або сюжетні аплікації.
Поняття про перспективу. Етапи виготовлення аплікацій із паперу: підбір паперу
для аплікацій за кольором, фактурою, розмірами; перенесення малюнка на
кольоровий папір, вирізання деталей; визначення послідовності приклеювання
деталей; наклеювання деталей на основу. Правила безпечної праці з ножицями.
Оформлення аплікацій. Аналіз виконаних робіт. Гра-конкурс на тему «Склади
фігуру».
Практична частина. Виготовлення
конструктора «Танграм», сувенірів-аплікацій, плоских іграшок-аплікацій,
вітальних листівок.
2.3. Художнє вирізування із паперу (14 год.)
Теоретична частина. Види художнього вирізування з паперу: симетричні візерунки, орнаменти,
транспарантне вирізування. Необхідні матеріали й інструменти. Загальні правила
для вирізування всіх видів. Поняття про силует, симетрію. Оформлення робіт.
Аналіз виконаних робіт. Вікторина на тему «Що ми знаємо про вирізування з
паперу?»
Практична частина. Виготовлення
закладок для книжок, вітальних листівок, серветок, панно.
2.4. Рухомі іграшки (22год.)
Теоретична частина. Безпечні прийоми користування ножицями, шилом, голкою. Відомості про
народну іграшку. Виготовлення деталей іграшок за шаблонами. Рухомі з’єднання
деталей. Оформлення іграшок. Аналіз виконаних робіт. Гра-вікторина на тему
«Народна іграшка».
Практична частина. Виготовлення
рухомих іграшок.
2.5. Декупаж (10год.)
Теоретична
частина. Декупаж
— декоративна техніка по тканині, склу, дериву (та інших поверхнях), що полягає у
вирізуванні візерунків із різних матеріалів та наклеюванні їх на поверхню, що
декорується. Гра на тему «Відгадай, що у шкатулочці».
Практична
частина. Виготовлення
шкатулочки.
Розділ 3. Новорічні та різдвяні іграшки,
сувеніри, ялинкові прикраси (12 год.)
Теоретична частина. Народні звичаї та обряди. Новорічна та різдвяна символіка. Народні
повір’я про магічну силу різдвяних символів. Конструювання й виготовлення
прикрас, іграшок, сувенірів. Естетичне оздоблення ялинкових прикрас та іграшок.
Аналіз виконаних робіт. Конкурс на тему «Новорічні фантазії».
Практична частина. Виготовлення
сувенірів-витинанок, ялинкових прикрас, вітальної листівки з природних
матеріалів.
Розділ 4. Сувенірні шкатулочки з вітальних
листівок і картону
(12 год.)
Теоретична частина. Поняття про дизайн. Вибір форми шкатулочки. Підбір вітальних листівок за
тематикою, кольором. Виготовлення деталей із картону за допомогою шаблонів.
Правила безпечної праці. Проколювання шилом отворів у деталях. Відмірювання
нитки потрібної довжини, всиляння нитки у вушко голки. Прийоми зав’язування
вузлика на пальцях. Обробка картонних і паперових деталей петельним швом.
З’єднання деталей шкатулочки з’єднувальним швом. Оформлення шкатулочки. Аналіз
виконаних робіт. Гра на тему «Відгадай, що у шкатулочці».
Практична частина. Виготовлення
шкатулочки.
Розділ 5. Робота з текстильними матеріалами
(58 год.)
5.1. Сувенірні вироби з ниток (12 год.)
Теоретична частина. Загальні поняття про пряжу, нитки, тасьму. Природні та штучні волокна.
Види ниток, їхні властивості й застосування. Виготовлення сувенірів із ниток.
Створення контурних малюнків. Підбір кольорових сполучень. Приклеювання
відрізків ниток за контуром малюнка. Аплікація із відрізків ниток.
Послідовність аплікаційних робіт. Послідовність виготовлення помпонів із ниток.
Конструювання іграшок із ниткових помпонів і мотків. Аналіз виконаних робіт.
Практична частина. Виготовлення
аплікацій з відрізків ниток і іграшок на основі помпонів і мотків із ниток.
Килимок з помпонів.
5.2. Сувенірні вироби зі шпагату (8 год.)
Теоретична частина. Загальні поняття про шпагат, необхідні приладдя й основні навички для
виготовлення поробок з лляного та паперового шпагатів. Аналіз виконаних робіт.
Практична частина. Виготовлення
листівки «Ромашка» і підставки під гарячий посуд.
5.3. Аплікація з тканини (8 год.)
Теоретична частина. Короткі відомості про ткацтво. Види тканин та їхні властивості.
Інструменти й приладдя для роботи з тканиною. Лицьовий і виворітний боки
тканини. Послідовність виготовлення виробу із тканини. Розкрій тканини. Поняття
про викрійку, розмітку на тканині. Розкроювання тканини ножицями за наміченими
лініями. Ручні шви: «вперед голку», «через край», «петельний». Правила
безпечної праці під час роботи з голкою. Техніка аплікаційних робіт із
клаптиків тканини. Аплікація із готових форм і предметної аплікації. Оформлення
робіт. Аналіз виконаних робіт. Гра «Відшукай кольори весни».
Практична частина. Виготовлення
мініатюр і панно із готових форм та предметною аплікацією.
5.4. Плоскі іграшки з тканини (8 год.)
Теоретична частина. Конструктивні можливості тканини. Загальний принцип конструювання плоских
іграшок. Виготовлення лекала, розмітка на тканині. Зшивання деталей. Оформлення
іграшок. Аналіз виконаних робіт.
Практична частина. Виготовлення
плоских іграшок «Котик», «Ведмедик», «Зайчик».
5.5. Сувеніри з текстильних матеріалів (8
год.)
Теоретична частина. Що можна виготовити з текстильних матеріалів. Повторення основних
прийомів роботи з тканиною, нитками, голкою. Творчий підхід у виборі матеріалу
та оформленні сувенірів. Аналіз виконаних робіт. Гра «Поле чудес» на тему:
«Нитки і тканини».
Практична частина. Виготовлення
подушечки для голок «Капелюшок» і прихватки.
Розділ 6. Робота з утилізованою пластмасовою
продукцією (8 год.)
Теоретична частина. Поняття про екологію. Вплив оточуючого середовища на здоров’я людини.
Пластичні маси у виробництві й побуті. Прийоми обробки пластмаси. Правила
безпечної роботи. Конструювання виробів з утилізованої пластмасової продукції.
Виготовлення іграшок і сувенірів із пластикових пляшок. Оформлення виробів.
Аналіз виготовлених робіт. Гра «Поле чудес» на тему: «Хто в лісі живе?»
Практична частина. Виготовлення
сувеніру «Букет квітів» і виробу за власним задумом.
Розділ 7. Виготовлення виставкових робіт (12 год.)
Виготовлення робіт на районну виставку дитячої
творчості.
Розділ 8. Екскурсія на виставку (2 год.)
Екскурсія на виставки дитячої творчості.
Підсумок (2 год.)
Підведення підсумків роботи гуртка. Відзначення кращих вихованців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
-
властивості
природних матеріалів;
-
правила
збирання, засушування й зберігання природних матеріалів;
-
основні
правила створення площинної аплікації;
-
прийоми
з’єднання деталей об’ємних виробів із природного матеріалу;
-
поняття про
композицію (підбір елементів, формування, співвідношення кольорів);
-
властивості
паперу, його різноманітність фактури;
-
умовні позначення
ліній на ескізах, кресленнях та їхнє призначення, позначення місць нанесення
клею;
-
назви
геометричних тіл і фігур, прийоми виконання розгорток об’ємних фігур;
-
основи
техніки аплікації;
-
ознайомлення
з мистецтвом витинанок;
-
види ниток і
тканин, робота з ними;
-
загальні
поняття про пряжу, нитки, шпагат, тканину, природні й штучні волокна;
-
інструменти і
приладдя для роботи з тканиною;
-
види швів
(«голка вперед», «через край», «петельний»);
-
правила
безпечної роботи.
Вихованці мають вміти:
-
виконувати
розмітку найпростіших розгорток виробів за допомогою лінійки, кутника, циркуля;
-
виконувати
прості об’ємні (напівоб’ємні) сконструйовані форми;
-
розрізняти
кольори за сприйняттям (теплі та холодні);
-
узгоджувати
зображення композиції з форматом основи;
-
виготовляти
сувеніри-аплікації, конструювати й виготовляти сувеніри-іграшки, об’ємні вироби
із картону та паперу;
-
створювати
прості сувеніри із природного матеріалу, утилізованих пластмасових виробів;
-
виготовляти аплікації з відрізків ниток і
клаптиків тканин.
У вихованців мають бути сформовані компетентності:
пізнавальна – ознайомлення з основами
технічної творчості, оволодіння поняттями, знаннями про матеріали й
інструменти;
практична – формування вмінь і навичок роботи з різними
матеріалами й інструментами;
творча – формування художнього смаку, пізнавального інтересу;
соціальна – виховання поваги до звичаїв і традицій українського
народу, бережливого ставлення до природи.
Основний рівень, перший
рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Тема
|
Кількість годин
|
||
Теорет.
|
Практ.
|
Всього
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
3
|
-
|
3
|
2.
|
Робота
з природними матеріалами:
|
6
|
24
|
30
|
2.1.
вироби, оздоблені аплікацією із
насіння, зерняток і кісточок рослин
|
3
|
21
|
24
|
|
|
2.2.
об’ємні вироби із рослинних матеріалів
|
3
|
3
|
6
|
3.
|
Робота з папером
і картоном
|
9
|
30
|
39
|
|
3.1. витинанка;
|
3
|
6
|
9
|
3.2. паперопластика;
|
3
|
15
|
18
|
|
3.3. художнє конструювання в техніці па-
перопластики
|
3
|
9
|
12
|
|
4.
|
Новорічні та
різдвяні подарунки
|
9
|
24
|
33
|
4.1.
вітальні листівки;
|
3
|
3
|
6
|
|
4.2.
сувеніри;
|
3
|
9
|
12
|
|
|
4.3
ялинкові іграшки і прикраси.
|
3
|
12
|
15
|
5
|
Робота з
текстильними матеріалами:
|
9
|
63
|
72
|
|
5.1.
іграшки із ниткових коконів, виготовлених способом пап'є-маше;
|
3
|
15
|
18
|
|
5.2.
м'яка іграшка;
|
3
|
24
|
27
|
|
5.3.
плетіння гачком.
|
3
|
24
|
27
|
6
|
Робота з
утилізованою жерстяною продукцією
|
3
|
12
|
15
|
7
|
Виконання
виставочних робіт
|
-
|
18
|
18
|
8
|
Екскурсія на
виставку
|
-
|
3
|
3
|
9
|
Підсумок
|
3
|
-
|
3
|
Разом
|
75
|
141
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (3 год)
Програма,
завдання та план роботи гуртка. Сувенір-подарунок. Цінність власноруч
виготовлених подарунків. Правила вручення подарунків.
2. Робота з природними матеріалами (30 год)
2.1.Вироби, оздоблені аплікацією із насіння, зерняток і кісточок рослин (24
год)
Теоретична
частина. Повторення матеріалу першого року навчання. Організація робочого місця.
Підготовка природних матеріалів. Принципи створення ескізів, композицій симетричних,
асиметричних та орнаментальних форм. Прийоми виготовлення основ для аплікацій. Технологія
виготовлення тарілки з пап’є-маше. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.
Практична робота. Виготовлення
листівки і шкатулки з картону, оздоблених природними матеріалами;
декоративної тарілки і вази із пап’є-маше, оздоблених аплікацією із насіння,
зерняток і кісточок.
2.2. Об’ємні вироби із рослинних матеріалів (6 год)
Теоретична
частина. Ознайомлення з історією створення об’ємних квіткових композицій. Мистецтво
складання осінніх і зимових букетів. Силуетні й об’ємні букети. Поняття про
стиль, форму. Поняття про тематичні композиції. Основні прийоми та способи
аранжування. Способи виготовлення основ для рослинних композицій. Значення фону
при складанні сюжетного букету. По-рядок розміщення рослин у об’ємному букеті.
Значення форми і кольору.
Повторення
матеріалу першого року навчання. Витинанка в українському
декоративно-прикладному мистецтві. Місце витинанки в оселях наших предків.
Методика виконання витинанок. Ескізи. Виготовлення витинанок. Декоративне
святкове панно. Самостійна розробка ескізів, робота в матеріалі. Аналіз
виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
сувенірів-витинанок, самостійне виготовлення Робота з папером і картоном (39 год)
3. Робота
з папером і картоном (39 год)
3.1. Витинанка
(9 год)
Теоретична
частина. Повторення матеріалу першого року навчання. Витинанка в українському
декоративно-прикладному мистецтві. Місце витинанки в оселях наших предків.
Методика виконання витинанок. Ескізи. Виготовлення витинанок. Декоративне
святкове панно. Самостійна розробка ескізів, робота в матеріалі. Аналіз
виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
сувенірів-витинанок, самостійне виготовлення панно.
3.2.Паперопластика (18 год)
Теоретична
частина. Види паперопластики. Прийоми трансформації паперу: надрізи, згини,
загинання, скручування, гофрування. Декоративність, пластичність форми і
поверхні рельєфних виробів із паперу.
Практична
робота. Виготовлення
рельєфних розеток різних геометричних форм, рельєфної композиції на площині,
панно «Квітка».
3.3.Художнє конструювання в техніці паперопластики (12
год)
Стилізація
форми. Створення художнього образу. Робота за схемами. Аналіз виконаних робіт.
Вікторина на тему: «Папір і види художньої роботи з ним».
Практична
робота. Виготовлення
об’ємних фігурок звірів.
4. Новорічні та різдвяні подарунки, сувеніри, іграшки
та ялинкові прикраси (33 год)
4.1. Вітальні листівки (6 год)
Традиції
зустрічі Нового року в різних країнах. Різдвяні свята в Україні. Виготовлення
новорічних подарунків — безмежний простір для фантазії й творчості. Правила
безпечної праці з ножицями. Вітальні листівки в техніці аплікації та
паперопластики. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
вітальної листівки технікою аплікації та листівки технікою паперопластики.
4.2. Сувеніри (12 год)
5. Робота
з текстильними матеріалами (72 год)
5.1. Сувеніри з ниток. Конструювання виробів із ниткових коконів,
ви-готовлених способом пап’ємаше (18 год)
Технологія
наклеювання ниток на повітряну кульку. Культура праці з клеєм. Створення
певного образу, бажаного виразу іграшки. Оформлення виробів. Аналіз виконаних
робіт.
Практична
робота. Виготовлення
іграшок за власним задумом, ви-готовлення сувеніру «Ваза з квітами».
5.2.М’яка
іграшка (27 год)
Інструменти
та приладдя для роботи з тканинами. Правила безпечної праці з голкою.
Планування послідовності розмітки, крою і шиття вибраного виробу. Правила
розкрою тканини, хутра. Виготовлення викрійок для іграшок. Підбір матеріалів.
З’єднання деталей іграшок. Створення об’ємності виробу, певного виразу іграшок.
Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
іграшок за ескізами, викрійками.
5.3. Плетіння гачком (27 год)
Історія розвитку
художнього плетіння. Відомості про інструменти і ма-теріали. Властивості та
якість ниток. Підбір гачків. Положення рук і пальців під час роботи з гачком.
Умовні позначення. Плетіння різноманітних елементів: ланцюжок, ведуча петля,
глуха петля, петлі повороту або підйому, стовпчики без накиду, стовпчики з одним
і декількома накидами. Двобічне плетіння. Плетіння по колу. Оформлення робіт.
Аналіз виконаних робіт. Конкурс «Майстри рукоділля».
Практична
робота. Виконання
аплікацій «Ваза з квітами» та «Веселка» на тканині за допомогою
різнокольорових ланцюжків і кілечок.
6. Робота з утилізованою жерстяною продукцією ( 15
год)
Бесіда
про екологію навколишнього середовища. Безпека праці при роботі із жерстю.
Підготовка до роботи. Нарізування смужками, закручування смужок, скріплювання.
Виготовлення сувенірів за схемами. Оформлення виробів аплікацією із тканини,
вишивкою. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
цукерниці, декоративної тарілки, сувеніру за власним задумом.
7. Виконання виставкових робіт (18 год)
1. Вступне заняття ( 3 год)
Ознайомлення з планом роботи гуртка на
навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання
Робоча кімната. Інструменти та матеріали.
Правила безпеки на заняттях.
2.Робота з папером і картоном ( 21 год)
Продовжити роботу з папером та картоном на заняттях гуртка.
Практичні заняття: раціональне використання паперу
та картону для створення виробів.
Методичні рекомендації: Націлювати дітей на охайне оформлення робіт.
3. Оригамі ( 15 год)
Вдосконалення навичок виконання різноманітних
операцій конструювання з паперу. Зразки виробів у техніці оригамі.
Практичні заняття. розвивати творчу уяву, фантазію, зорову та рухову пам’ять, образне
мислення, естетичні почуття форми, кольору, пропорції; художній смак в
оформленні виробів.
4.
Робота з текстильними матеріалами
( 18 год)
Продовження роботи з текстильними матеріалами.
Повторення основних прийомів роботи з тканиною, нитками. Творчий підхід у
виборі матеріалу та оформленні сувенірів.
5. Квілінг ( 15 год)
Теоретична частина. Ознайомлення з технікою квілінг. Бесіда про виготовлення виробів у
техніці квілінг.
Практичні заняття: підбір матеріалу, використання кольорової гами, оформлення робіт.
Методичні рекомендації: правильне використання матеріалу.
6. Новорічні та різдвяні прикраси ( 21 год)
Теоретична частина. Найпростіші ялинкові та різдвяні прикраси, інструктажі з техніки
безпеки.
Практичні заняття: Виготовлення різноманітних ялинкових приктас та різдвяних сувенірів.
7. Картини з паперових серветок ( 15 год)
Теоретична частина. Ознайомлення дітей з планом виготовлення
картин з паперових серветок, поетапний план виготовлення картин
Практичні заняття: створення сюжетних композицій.
Методичні рекомендації: формувати у дітей уміння та навички до створення картин.
8. Обереги ( 12 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення дітей з українськими
оберегами. Виготовлення та оформлення оберегів.
Практичні заняття: створення оберегів власноруч.
Методичні рекомендації: формувати у дітей уміння та навички до створення оберегів.
9. Квіти з гофрованого паперу
(30 год)
Теоретична частина. Продовження роботи з гофрованим папером та його застосування на заняттях гуртка. Прийоми виготовлення
деталей для квітів.
Практичні заняття: виготовлення різноманітних квітів.
Методичні рекомендації: Розрахунок матеріалу для майбутніх виробів. Націлення дітей на охайне
оформлення робіт.
10.Вироби з атласних стрічок ( 24 год)
Теоретична частина. Ознайомлення дітей з технікою складання з
атласних стрічок різноманітних деталей для виробів.
Практичні заняття: виготовлення прикрас з
атласних стрічок.
Методичні рекомендації: формувати у дітей уміння до створення
прикрас.
11.Витинанки (39 год)
Теоретична частина. Витинанки – художнє вирізування з паперу.
Правила виготовлення витинанок.
Практичні заняття: виготовлення різноманітних витинанок.
Методичні рекомендації: образне поєднання сюжетів і символів.
12.Підсумкове заняття ( 3 год)
Творчий звіт – виставка робіт вихованців.
Визначення кращих робіт.
ПРОГНОЗОВАНИЙ
РЕЗУЛЬТАТ
Учні
мають знати:
—
технологію виконання витинанок;
— основи
техніки паперопластики;
— види
декоративних робіт із природних матеріалів, сувенірних робіт із баночок;
— правила
складання сухих букетів і композицій;
— види
ниток, тканин, інструменти й приладдя для роботи з тканинами, нитками;
—
послідовність виготовлення м’якої іграшки;
—
розташування кольорів у колірному колі;
— основні
прийоми плетіння гачком;
— правила
безпечної праці із жерстю, ножицями, колючими предме-тами.
Учні
мають уміти:
—
виготовляти витинанки, вироби способом паперопластики за схемами;
—
створювати композиції, букети, конструювати вироби із природних форм;
—
конструювати й виготовляти іграшки із ниток;
—
виконувати ручні шви, робити розмітку і розкроювання тканини;
—
виготовляти м’які іграшки за викрійками і за власним задумом;
— плести
гачком ланцюжок, виконувати двобічне плетіння стовпчиками й плетіння по колу;
—
працювати за схемами, самостійно створювати схеми й вироби за ними.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№
|
Тема
|
Кількість годин
|
||
Теорет.
|
Практ.
|
Всього
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
3
|
0
|
3
|
2.
|
Робота
з папером і картоном:
|
6
|
18
|
24
|
2.1. Оригамі
|
3
|
9
|
12
|
|
|
2.2. Паперовий фітодизайн
|
3
|
9
|
12
|
3.
|
Робота з
текстильними матеріалами:
|
9
|
45
|
54
|
|
3.1. в’язання гачком
|
3
|
15
|
18
|
3.2. декоративне панно з текстильних
матеріалів
|
3
|
15
|
18
|
|
3.3. макраме
|
3
|
15
|
18
|
|
4.
|
Новорічні та
різдвяні сувеніри, іграшки, прикраси
|
3
|
15
|
18
|
5
|
Геометрична вишивка
|
3
|
12
|
15
|
6
|
Бісероплетіння
|
18
|
60
|
78
|
|
6.1. історія бісероплетіння, види бісерного
рукоділля
|
3
|
6
|
9
|
|
6.2.фенічки
і браслети
|
3
|
12
|
15
|
|
6.3.
комірці
|
3
|
12
|
15
|
|
6.4.
бутоньєрки і брошки
|
3
|
9
|
12
|
|
6.5.
кольє
|
3
|
12
|
15
|
7
|
Великодні
сувеніри. Виконання виставоч-
них робіт
|
-
|
18
|
18
|
8
|
Екскурсія на
виставку
|
-
|
3
|
3
|
9
|
Підсумок
|
3
|
-
|
3
|
Разом
|
45
|
171
|
216
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.
Вступне заняття (3 год)
Програма,
завдання та план роботи гуртка. Сувенір у сучасному житті. Естетика у
виготовленні й оздобленні сувенірних виробів.
2. Робота
з папером і картоном (24 год)
2.1. Оригамі (12 год)
Теоретична
частина. Мистецтво створення й конструювання із паперового
квадрата різноманітних виробів та іграшок. Історія виникнення оригамі. Популярність оригамі в наш час.
Умовні позначки в кресленнях. Основні типи ліній: «долина», «гора». Основні
типи згину квадрата: «долина», «гора», «всереди-ну», «шапочка», «перегин»,
«переворот», «східці», «пелюстка». Прийоми складання фігурок оригамі.
Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виконання
сувенірів у техніці оригамі за умовними графічними зображеннями.
2.2. Паперовий фітодизайн (12 год)
Теоретична частина. Паперовий фітодизайн
— поєднання художньої творчості з папером і мистецтва аранжування. Види дизайну. Штучні квіти з
паперу. Матеріали та інструменти. Правила безпечної праці з ножицями, шилом.
Послідовність виготовлення квітів. Виготовлення викрійок пелюсток і листочків
(трафаретів). З’єднання пелюсток у квітку. Створення сувенірів. Розміщення
композицій на основі. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт. Конкурс-вікторина
«Папір і творчість».
Практична
робота. Створення
сувенірів і композицій із паперових квітів.
Робота з
текстильними матеріалами (54 год)
3. Плетіння
гачком (18 год)
Теоретична
частина. Творче використання плетіння
гачком у сучасному інтер’єрі та одязі. Правила безпечної праці з гачком. Плетіння
ланцюжка. Плетіння стовпчиків різноманітної будови: стовпчики без накиду,
стовпчики з двома і більше накидами, декілька стовпчиків з однією верхівкою.
Початок і кінець ряда по колу. Рапорт схеми узору серветки. Оформлення робіт.
Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
серветки та іграшки за описами й схемами.
3.2.
Декоративне панно з тканини (18 год)
Теоретична
частина. Об’ємна аплікація на тканині.
Створення композиції на площині. Кольорова гамма. Теплі та холодні кольори.
Просторове рішення. Зоровий центр. Замальовка композицій. Підбір матеріалів і
кольорів тканини. Виготовлення пелюсток, квітів, листя. Розміщення й
закріплення композиції на основі. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
декоративних панно з текстильних матеріалів за малюнками-схемами і за власним
задумом.
3. 3.
Макраме (18 год)
Теоретична
частина. Макраме — рукоділля, в основі
якого лежить плетіння вузликами. Історія макраме. Пристосування й нитки для
плетіння. Правила безпечної праці з булавками. Основні прийоми плетіння:
навішування нитки на основу, подовжування та вкорочування нитки, плоскі вузли,
репсові вузли, оформлення нижнього краю виробу. Технологія плетіння кашпо.
Квіти в техніці макраме. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
кашпо панно з квітів.
4. Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові
прикраси (18 год)
Теоретична
частина. Святкування Нового року і Різдва
в Україні і за кордоном. Конструювання сувенірів із паперу, ниток, тканини.
Оформлення виробів. Аналіз виконаних робіт.
Практична
робота. Виготовлення
вітальної листівки технікою оригамі, плетених сніжинок, сувеніру «Дід Мороз» із
тканини.
5. Геометрична вишивка (15 год)
Теоретична
частина. Нитковий дизайн. Нанесення на картон
чи вишивання на тканині геометричних узорів. Методика виконання робіт.
Створення схеми виробу. Перенесення схеми на основу. Послідовність вишивання
однобічних виробів. Послідовність вишивання двобічних виробів. Колорит
геометричних вишивок. Аналіз виконаних робіт. Гра «Брейн- ринг»: «Кольори
весни».
Практична
робота. Виготовлення
вітальних листівок, панно.
6. Бісероплетіння
(78 год)
6.1. Історія бісероплетіння. Види бісерного рукоділля (9
год)
Теоретична
частина. Історія
винаходу бісеру. Розвиток бісероплетіння. Матеріали та інструменти. Правила безпечної праці з
голкою й бісером. Підготовка до роботи. Організація робочого місця. Основні
терміни. Схеми й описи виробів. Види бісерного рукоділля: нанизування, вишивка,
в’язання, плетіння.
Практична
робота. Виготовлення
намиста методом нанизування
6.2. Фенєчки й браслети (15 год)
Теоретична
частина. Поява фенєчок в 50-х роках ХХ ст., їхнє
символічне значення. Технологія виготовлення плоских фенєчок. Технологія
виготовлення об’ємних браслетів. Кольорова гама фенєчок і браслетів. Аналіз
виконаних робіт.
Практична робота. Виготовлення
фенєчок і браслетів за схемами й описами, самостійна розробка
візерунків.
6.3. Іграшки з бісеру (12 год)
Теоретична
частина. Технологія виконання плоских фігурок на дроті
паралельним нанизуванням. Техніка безпечної праці з дротом. Робота за схемами.
Самостійна розробка схем фігурок. Технологія виконання об’ємних фігурок
паралельним нанизуванням на волосіні. Аналіз виконаних робіт.
Практична робота. Виготовлення
плоских та об’ємних фігурок.
6.4. Комірці ( 12 год)
Теоретична
частина. Нанизування ажурних сіток. Елемент сітки —
квадрат, ромб, коло, бусинки, зв’язки. Розширення краю комірця. Прикраса краю
комірця висульками і торочками. Орнаментика та колорит прикрас. Аналіз
виконаних робіт.
Практична робота. Виготовлення
ажурного комірця за схемою.
6.5. Бутоньєрки, брошки (15 год)
Теоретична
частина. Технологія виготовлення бутоньєрок
методом нанизування на тонкий дріт. Виконання квітів, бутонів, листочків.
З’єднання елементів і оформлення виробу. Аналіз виконаних робіт. Технологія
виготовлення брошок, вишитих бісером. Виготовлення основи з картону.
Обтягування картонної основи тканиною. Вишивка візерунка. Виготовлення
підвісок. Оформлення брошки. Аналіз виконаних робіт.
Практична робота. Виготовлення
бутоньєрки «Вишневий цвіт» і брошки «Березові сережки».
6.6. Кольє (12 год)
Теоретична
частина. Технологія
виготовлення кольє. З’єднання елементів і оформлення виробу. Аналіз виконаних
робіт.
Практична робота. Виготовлення
кольє.
7.
Великодні сувеніри (18 год)
Теоретична
частина. Народні
звичаї та обряди. Колорит українських писанок. Підготовка яєць: обклеювання
папером, ґрунтовка, фарбування. Виготовлення ажурної сітки. Послідовність
обплетення кільцями. Аналіз виконаних робіт. Гра «Поле чудес» на тему «Бісерне
сяйво».
Практична робота. Виготовлення
великодніх яєць, обплетених сіткою й кільцями.
8.
Екскурсія на виставку (3 год)
Екскурсія на районну чи
міську виставку науково-технічної творчості учнівської молоді.
9.
Підсумкове заняття (3 год)
Свято закінчення
навчального року.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні мають знати:
— основні
дані про естетику й дизайн, традиційне українське народне мистецтво та види
декоративно-ужиткового мистецтва, основні календарно-обрядові свята
українського народу, пов’язані з художньо-трудовою діяльністю;
— основні
види роботи з папером, нитками, тканиною, бісером й іншими матеріалами;
— види
матеріалів для художньої обробки та їхні властивості (текстура, фактура);
— правила
безпечного користування інструментами;
— основи
графічної грамоти, композиції та кольорознавства;
— прийоми
композиційного рішення в декоративній і тематичній композиції; виражальні
можливості кольору; критерії оцінювання виробів із позиції художньої естетики;
— основні
прийоми роботи в техніці оригамі, паперовий фітодизайн, аплікація на тканині,
в’язання гачком, макраме, «геометрична» вишивка, бісероплетіння.
Учні мають уміти:
—
розміщувати зображення на заданій поверхні;
—
виконувати об’ємні композиції, конструювати й виготовляти сувеніри з
різноманітних матеріалів, оздоблювати їх;
—
добирати матеріали за їхніми властивостями, а також інструменти та
пристосування залежно від обробки матеріалів і конструкції виробу;
—
втілювати в практичній роботі такі засоби організації композиції: вибір формату,
елементів композиції, засоби визначення композиційного центру (розміром,
кольором, тоном, фактурою, тощо).
ЛІТЕРАТУРА
1. Божко, Людмила Александровна Бисер / Л.А.
Божко. – М: – Мартин, 2001. – 120 с.
2. Божко, Людмила Александровна Бисер. Уроки
мастерства Л.А. Божко. – М: – Мартин, 2002. – 167 с.
3. Винокурова Е. Большая книга бисера /
Е.Винокурова. – М: – Олма-пресс, 2000. – 123 с.
4. Гура Л.П. Прикрась свій дім / ЛП. Гура та
ін. – К: – Техніка, 1990. – 98 с.
5. Ерёменко Т.Н.Кружок вязания крючком/Т.Н.Еременко.
– М: –Просвещение,1984.–144 с.
6. Андреева И. Шитье и рукоделие.
Энциклопедия / И. Андреева. – М.: ООО «Издательство «Большая Российская
энциклопедия», 2000. - 228 c.
7. Золотицький М.Ф. Квіти в легендах і
переказах / М.Ф. Золотицький; пер. з рос. П. Ф. Кравчук; худ. С. М. Буртовий..
– К: – Фірма «Довіра», 1992. – 207 с. – ISBN 5-7707-2493-5.
8. Корниенко Г.С. Искусство цветов / Г.
Корниенко, Н.К. Добруцкий. – Роксолана, 1992. – 161 с.
9. Кулибин Г.Н. Рисунок и основы композиции /
Г.Н. Кулибин. – М: – Просвещение, 1988.
10. Котелянець Н.ироби із ниток /
Н.Котелянець.– “Початкова школа” №12,1999р.– 32-33 с.
11. Литвинец Е.М. Чарівні візерунки / Е.М.
Литвинец.– К: – Радянська школа, 1985. – 48 с.
12. Макаренко, Олена Юріївна Казковий світ іграшки/
О. Макаренко. – К: – Веселка, 1984.
13. Максимова М.В. Послушные узелки / М.В.
Максимова, М.А. Кузьмина. – М: – ЭКСМО-Пресс, 1997. – 96 с. ISBN 5-04-000485-0.
14. Перевертень Г.Н. Самоделки из текстильных
материалов / Г.Н. Перевертень. – М: – Просвещение , 1990. – 170 с.
15. Сухорукова Е.П. Искусство делать цветы /
Е.П. Сухорукова,
Л.Г. Печулинская. К: –1992. – 150 с.
16. Титова Н.М. Наш любимый праздник / Н.М.
Титова. – М: – Топикал, Земля и труд, 1993. – 52 с.
17. Феленко Ф.М. Поделки из природного
материала / Ф.М. Феленко. – М: – Просвещение, 1987. – 252 с.
18. Филоненко К.В. Азбука макраме / К.В.
Филоненко. – К: – Радянська школа, 1990. – 64 с.
ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
Назва матеріалів
|
Кількість
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар